onsdag 7 september 2011

Linus cyklade 123 mil på 68 timmar

HÖG PULS fick möjligheten att ställa 10 frågor till Linus Helmestam som nyligen genomfört cykelloppet Paris - Brest - Paris (PBP), ett av världens främsta cykellånglopp på landsväg.



Om Linus
Ålder: 37 år
Yrke: Projektledare inom databranchen
Längd: 178 cm
Vikt: ca 80 kg (+-2 kg beroende på säsong)
Antal träningstimmar totalt 2010: ca 175 h
Personbästa du är stolt över: Vätternrundan 7h 38 min
Hur långt är Paris-Brest-Paris: 1230 km
Hur lång tid tog det: 68h 36 min
Hur mycket sov du av dessa timmar: 8 h
Cykelmärke: Spezialised Roubaix
Klubb: Frosta Multisport
Bor i villa i Höör




En glad Linus har precis solokört
Vätternrundan som träning inför PBP


Hur föddes tanken om att cykla PBP? Hörde inom cykelkretsar om loppet efter det att det gick 2007. Jag är långcyklist så det lät spännande.

Vilka andra intressen förutom cykling har du? Svårt att säga, just nu är det mest arbete, familj och hus och hem som fyller dagarna. Cyklingen är det jag försöker hålla vid liv, mer fritid hinns inte med.

Vem är din favoritförfattare? Det var många år sedan jag läste en bok, jag lånade ett par tidningar om Triathlon i våras, 4 månader sedan lämnade jag tillbaka dom utan att hunnit öppna dom. Däremot läser jag mycket på bland annat www.dn.se och www.svd.se. Tolkien är nog annars min favoritförfattare, jag gillar sagor.

Har du någon tränare eller hur planerar du din träning?
 Jag har aldrig haft någon tränare, men använder mig flitigt av Funbeat.se och dess fourm. Träningen är alltid målbaserad. När jag körde En Svensk Klassiker ett par år i början av 2000-talet så var de kommande loppen det enda som fick mig att träna. Numera tycker jag cykling är så roligt att jag inte behöver något mål för att ta ut cykeln, däremot har jag så lite fritid så jag behöver sätta upp mål för att kunna prioritera träningen mot annat. Den träning som blir, den blir, men jag försöker anpassa den lite efter vilket typ av lopp jag har som mål att köra.

Vilket är ditt favoritgodis? Geisha helt klart. När jag inte jojo-bantar käkar jag en Geisha varje dag efter lunch på jobbet tillsammans med en energidryck.

Vilket är din starkaste sida som cyklist? Det måste väl vara uthållighet. Jag är lite för tung för att vara bra i backar, och jag tränar för sällan för att bli riktigt stark. Det är väl därför som bland annat "plattvättern" är ett lopp som jag gillar.

Vilka idrotter har du utövat innan? Hmm, i tonåren var det innebandy och volleyboll. I början av 2000-talet när jag körde klassikern ett par år så då blev det ju löpning, skidåkning och lite simning. Löpning blir det någon gång då och då fortfarande, det är ju lättare att hinna med än cykling. Har även kört lite triathlon (en järnmannen i Kalmar), det var kul och säkert något jag kommer göra någon gång till i framtiden.

Vad är viktigast när man genomför långlopp och varför. Sömn, mat eller rätt utrustning? Mat är utan tvekan absolut viktigast. Utan energi så stannar man, det går inte att köra utan att äta. Man måste hela tiden tänka på att få i sig tillräckligt med energi, inte för mycket så att man blir dålig i magen, blir illamående eller liknande och naturligtvis inte för lite så att man kroknar.

Vilka tippar du topp tre på IM Hawaii om några veckor? Jag visste inte att det gick nu snart, och jag har ingen aning vilka som ställer upp. Kör Colting? Det är ett av de få namn jag känner till. Jag tittar nämligen inte på sport, är nästan helt ointresserad av vad andra gör, jag tränar för att må bra och för att jag tycker det är kul.

Vad fick dig att flytta till Höör? När vi fick barn ville vi ut på landet istället för att bo i centrala Malmö (både jag och min fru är uppväxta på landet). Vi tittade under lång tid på olika kommuner med bra tågförbindelser till våra jobb i Malmö och när vi hittade en tomt i Höör på lämpligt ställe så bestämde vi oss för att flytta dit och bygga hus (nu blev det inte husbygge utan vi hittade ett nästan lika bra existerande hus på nästan samma plats, och för ett mycket lägre pris).

Vilka är dina planer för säsongen 2012? Vi får se vad jag får tid till. Jag har anmält mig till Vätternrundan som vanligt (ska köra partempo med en klubbkompis tidigt fredag kväll, det ska bli spännande), sedan finns det mycket roligt att välja på: Sverigetempot, något kvallopp till RAAM (Race across America), Styrkepröven, Vänern runt, Järnmannen/IM i Kalmar, 12-timmars partempo med Ride of Hope i Mantorp, mm. Jag hoppas kunna köra något av dessa. I övrigt hoppas jag på fler träningspass än i år. Årets träning blev väldigt fokuserat på PBP och Brevetloppen så antalet träningstimmar blev kanske okay, men det är inte optimalt att köra i genomsnitt ett cykelpass varannan vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.