söndag 11 september 2011

Intervju med vinnaren av Ö till Ö

Karin Edvinsson var en av deltagarna i den vinnande duon Team Freshwater som vann årets upplaga av "Världens hårdaste endagarstävling" Ö till Ö.
Tävlingen innebär att man springer och simmar sig från Sandhamn till Utö i Stockholms skärgård. Sträckan mäter totalt 64 kilometer varav 10 km är simning i havet.
Lägg därtill att löpningen går över klippiga, steniga, hala och snåriga öar av olika storlek vilket innebär att man behöver kliva i och ur vattnet 38 gånger.
Ett fantastiskt äventyr helt enkelt men oerhört krävande, så krävande att det nog är svårt att föreställa sig.

Därför har vi på HÖG PULS intervjuat Karin för att bättre få en uppfattning om vad tävlingen kräver och hur krävande den är. Samtidiger erkänner jag väl... ja, jag är en Ö till Ö wannabe! Så Karin, snälla, ring 0767-852431 och du vill ha en tävlingspartner och tävla i mixedklassen. Andra är också välkomna att ringa.....


Namn: Karin Edvinsson
Ålder: 34 år
Utbildning: Narkossjuksköterska
Yrke: Ambulansen i Karlshamn
Familj: Sambo med Mats
Bostadsort: Karlskrona
Träningstimmar 2010:
Tränar (grenar):
Simning, Cykel, Löpning, Skidor utför, uppför och på längden, Paddling
Längd: 159cm
Vikt: 55kg +- 2kg
Idrottsbakgrund: Modern Femkamp
Klubb: Karlskrona Simsällskap
Personliga rekord du är stolt över:
SM-guld í Modern Femkamp för juniorer och seniorer 1995.
Karin vid en depå under tävlingen

Varför heter ni Team Freshwater?
Vet faktiskt inte, namnet var taget innan jag kom in i teamet.

Vilka är era styrkor?
Vi är jämna både sim-och löp mässigt.

Det sägs att det är svårt att komma med som deltagare på Ö till Ö, hur gjorde ni?
Jag fick ett mail av min lagkamrat som undrade om jag ville vara med i hennes team, annars är det nog bara att vara på hugget och anmäla sig.

Vilka förberedelser, förutom sim och löpträning, har varit viktigast för er? Jag hade en veckas förberedelse eftersom jag fick veta att jag skulle vara med så sent, men då lade jag fokus på test av utrustning. Annika och jag hade aldrig träffats innan så vi fick prata ihop oss dagen innan.

Hur tufft på en 10-gradig Ironmanskala är Ö till Ö? +11

Under vilka timmar var det motigast för er under loppet och varför? Sista timmen, energin tog slut.

Vad äter/dricker ni under loppet? Energi dricka, gel, etc

Vilken utrustning och märke på utrustningen (kläder, skor, fenor, rygga, mm) bär ni med er under loppet? Blue Seventy Synergi våtdräkt avklippt armar och ben, våtsockar Blue Seventy, Camelbak, Asics DS Trainer

Vad är tuffast med loppet, terrängen, simningen eller 38 i och urstigninger eller något annat? Att upptäcka att man har sjövatten istället för energivätska i Camelbaken

Visste ni hur ni låg till under loppet? Ja men inte tidsmässigt

Hur känndes kroppen dagarna efter tävlingen? Helt slut

Hur snygg tycker du Jonas Colting är på en 10-gradig stenåldersskala? tror inte han passar in på en stenåldersskala...men är man snabb så blir man väl snygg:)
Vilket är ditt favoritgodis? Saltlakrits

Vem tror du vinner IM på Hawaii om några veckor? Chrissie Wellington i damklassen, och Andreas Raelert i herrklassen

Om jag vill delta i Ö till Ö 2012, vad och hur ska jag träna och vad ska jag tänka på?
Träna mycket Öppet vatten simning

Kommer du att delta nästa år och har du även andra målsättningar? Huvudmålet nästa år blir Kalmar om den får IM-status...och jag ställer gärna upp i Ö till Ö igen om den ligger bra i agendan...


Målgång efter över 12 timmar och 28 min tävling.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.