söndag 2 oktober 2011

Intervju med Rasmus Henning, triathlonproffs och prispallsaspirant på Hawaii

Rasmus Henning är en av världens absolut bästa Ironmantriathleter. Dessutom är han en av de absolut trevligaste, vilket jag kan säga utan att ha mött alla.
För några veckor sedan mailade jag Rasmus och frågade om svar på några frågor att publicera här på bloggen. Han berättade då att han var inne i en hektisk tid inför IM-VM på Hawaii den 8 oktober. Full av förståelse för detta bad jag honom avvakta. Men igår damp ett mail ned i inboxen innehållande dessa rader.
"Nu är jag på väg til Kona, och har lite tid på planet. Jag ska försöka svara på dina frågor här under"
Visserligen känner jag Rasmus lite efter ett par träningspass på Linderödsåsen tillsammans med kan ändå inte låta bli att imponeras av hans välvilja och attityd.

Jag och Rasmus efter avslutat pass.

Ålder: 35år
Utbildning: Lärare
Familj: Fru Anita, Döttrar Caroline 6år og Emilie 4årTräningstimmar 2010: Ca 1000
Längd:187cm
Vikt:74kg
Personligt rekord du är stolt över: 7.52.36 IM-dist i Roth 2010

Varför pratar du så bra (läs perfekt) svenska?

Min mamma är från Malmö och vi har alltid pratat svenska hemma, så det är nästan mitt modersmål. Dock har jag bara gått i skolan och studerat i Danmark, så i bland saknar jag lite nyans i språket. Särskilt i skrift. Dessutom har vi ett hus nära Önneköp på Linderödsåsen, där jag har varit väldigt mycket under hela mitt liv. Det är min absoluta favoritplats i hela världen – och jag har sett en hel delJ.


Vilken är Danmarks bästa artist enligt dig?
Faktisk är jag ganska svenskofil när det kommer till både musik och litteratur. Jag lyssnar mycket på Kent, Gyllene Tider, Lars Winnerbäck mm, och har läst allt av Mankell, Guillou och Arne Dahl och flera. Ett fantastisk bra dansktspråkigt band är TV-2, som jag har lyssnat på sen 80-talet, och även Kim Larsen har fått en revival hos oss sen vi fick barn. Ett väldigt bra engelskspråkigt band är D-A-D.


Du bytte tränare för ett litet tag sedan, vad har det främst inneburit?
Jag började med Matt Dixon, som är engelskman, men bor i San Francisco i mitten av juli. Han har ändrat lite på träningen, men inte så mycket som man kanske skulle tro. Å andra sidan har han givit mig mycket motivation och självförtroende, särskilt fram emot Kona. Matt har större fokus på återhämtningen, så jag tränar sällan hårt utan att vara redo för det. Men vissa dagar är grymt hårda- you better believe it! Förra veckan hade jag en dag där jag sprang 32km på förmiddagen med totalt 24km på 3.45/km ner till 3.25/km. Sen simmade jag 4km och på eftermiddagen sprang jag 10km till. Det kändes i benen dagen efter!

Vilket är ditt favoritgodis?

Jag äter väl inte så specielt mycket godis, men jag tycker mycket om chocklad och dom här oerhört sura ”S”, som man kan köpa i Sverige för en krona, som får hela munnen, huvudet och nacken att nästan gå i kramp. Dom brukar jag ofta stanna till vid någon kiosk och köpa 10styck av när jag är i landet. Dom  salta ”S” är inte fy-skam dom heller!


Vilka tippar du topp tre på IM herrar och damer?
Crowie, Marino och Raelert är dom stora favoriterna, men jag hoppas naturligtvis att jag kan pressa en av dem av pallen! För damerna går det inte att gissa på annat än at Chrissie vinner, och Miranda förmodligen blir 2:a. Sen kan det bli lite kamp om 3: platsen mellan Dibens, Steffen, Berasategui och kanske någon mera.




Vad fick dig att sadla om från ITU-cirkusen (Cup på olympisk distans) till IM och HIM?
Efter OS i Peking var det dags att prova något annat. Antingen skulle jag sluta helt och hållet, eller jag skulle sadla om och testa långdistans. Eftersom Hawaii alltid varit något jag tänkt på, bestämde jag mig för att prova det en säson till en början för att testa om det gick bra och om jag trivdes bättre med det än med ITU. Och det gjorde jag!

Stort tack Rasmus för att du tog dig tid och stort lycka till från mig, Kristianstads Triathlonklubb och de andra på bloggen HÖG PULS (http://hogpuls.blogspot.com/) den 8:e oktober på Ironman Hawaii.

Rasmus, Zoltan och Per efter ett pass där vi visade honom hur det ser ut norr om Kristianstad.


Vill ni läsa mer om Rasmus eller följa hans framfart så kan ni besöka www.rasmushenning.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.