söndag 4 september 2011

Björn Ferry, LCHF och hans pillesnas

Jag skrev ett mail till Björn Ferry.
Ja inte precis nu, utan för ett tag sedan då jag var i LCHFs startfålla, så att säga.

Trevlig som Björn är så svarade han mig såklart.
Mitt mail lät såhär (och nu i efterhand slår det mig, hur fan mycket läste jag egentligen?? men det är ju en helt annan fråga):

Jag har läst din trevliga bok och funderat lite på några frågor jag själv inte hittat svar på, nämligen
vad jag ska äta precis innan, under och inom 20min efter träning?
Jag har precis som du läst (och även tävlat mot) Jonas Coltings, jag har också läst The Paleo diet for athlethes samt lite annan litteratur i ämnet
eftersom jag nyligen gått över till LCHF med ett försök till max 5% kolhydrater i det jag stoppar i mig. Delvis har du bidragit till att inspirera mig.
Samtidigt tränar jag 7-10 tim triathlon varje vecka med pass på 1-5 timmar vilket enligt de flesta "experter" fordrar kolhydrater både innan, under och efter.
Så min fråga till dig är, vad (hur mycket och när) äter du innan, under och efter ett pass på 90min eller lägre?
Gör du annorlunda inför en tävling?
Björn svarade såhär:

Hej!

Jag håller en striktare lchf-kost under träningsperioden, det är så många fördelar med det. Men när man tävlar tre ggr i veckan så behöver jag få i mig mer kolhydrater för att hinna fylla på depåerna. Om jag skulle åka långlopp så funkar det nog fint att köra lchf hela tiden, då ligger man ju inte på max syreupptag några längre stunder.

Jag äter cirka tre timmar innan tävling, oftast fet yougurt med lite müsli och nötter. Den här veckan har jag i och för sig ätit kött till lunch vare dag och det har funkat jävulskt bra, men normalt sett så vill jag inte vara tung i magen när tävlar.

Jag dricker bara vatten, hela tiden. Efter tävlingen så blir det middag, oftast cirka en timme efter målgång, jag äter ingenting direkt efteråt som många gör.

Mvh
Björn




Trevligt av honom tycker jag!
Dessutom är jag minst lika imponerad av hans konstnärliga ådra som av hans idrottsliga prestationer.
Jag vill därför presentera hans konstverk: "Pillesnas i vas"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.